جهت دریافت روی ادامه مطلب کلیک نمایید


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۴ و ساعت 19:19 |
جهت دانلود ادامه مطلب کلیک نمایید


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۴ و ساعت 19:13 |
کنکور ۸۱ سوال    پاسخ

کنکور ۸۲  سوال    پاسخ

کنکور ۸۳  سوال   پاسخ

کنکور ۸۴  سوال    پاسخ

کنکور ۸۵   سوال    پاسخ  

خارج از کشور ۸۵  سوال   پاسخ

کنکور ۸۶  سوال   پاسخ

خارج از کشور ۸۶  سوال   پاسخ

کنکور ۸۷  سوال   پاسخ

خارج از کشور ۸۷  سوال   پاسخ

کنکور ۸۸  سوال   پاسخ

خارج از کشور ۸۸  سوال   پاسخ

کنکور ۸۹  سوال   پاسخ

خارج از کشور ۸۹  سوال   پاسخ

کنکور ۹۰  سوال   پاسخ

خارج از کشور ۹۰ سوال    پاسخ

آزاد ۹۰ سوال با پاسخ

کنکور ۹۱ سوال با پاسخ

خارج از کشور ۹۱ سوال با پاسخ

آزاد ۹۱ سوال با پاسخ

کنکور ۹۲  سوال   پاسخ

خارج از کشور ۹۲ سوال با پاسخ

کنکور ۹۳ سوال با پاسخ

خارج از کشور ۹۳ سوال با پاسخ

 موفق باشید

+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۴ و ساعت 19:6 |
 

   
+ نوشته شده توسط محمد جباری در یکشنبه ششم اردیبهشت ۱۳۹۴ و ساعت 21:53 |
آزمون اینترنتی علوم زیستی فصل 6 از جمعه 94/1/27 فعال گردیده است دانش آموزان گرامی می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

+ نوشته شده توسط محمد جباری در جمعه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۴ و ساعت 10:54 |
با سلام طبق قرار قبل آزمون ارزیابی پایانی از زیست چهارم در سایت  (زیست تربت گیگفا دات کام )قرار داده شده است. با آرزوی سال خوش و خرم برای شما

+ نوشته شده توسط محمد جباری در دوشنبه بیست و پنجم اسفند ۱۳۹۳ و ساعت 9:29 |
1-جغرافیای گیاهی  مه لقا قربانلی    انتشارات سمت

2- جغرافیای گیاهی حسن قره نژاد   دانشگاه اصفهان

3-فلور ایران دکتر احمد قهرمان  انتشارات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع

4-نگرشی بر فلور وپوشش های گیاهی بیابانهای ایران ترجمه مه لقا قربانلی     موسسه جنگل ها ومراتع ایران

5-تنوع زیستی گونه های گیاهی ایران  احمد قهرمان و فریده عطار       دانشگاه تهران

6-جغرافیای گیاهی ایران  هنریک مجنونیان   سازمان حفاظت محیط زیست

7- فلور ایران   مهدی یوسفی دانشگاه پیام نور

8- توصیف و تحلیل پوشش گیاهی دکتر منصور مصداقی  جهاد دانشگاهی مشهد

9- اکولوژی پوشش های گیاهی دکتر یونس عصری  دانشگاه پیام نور

10- فیتو سوسیولوژی ( جامعه شناسی گیاهی ) مرتضی عطری   موسسه جنگل ها ومراتع

11- بوم شناسی گیاهی منصور مصداقی  جهاد دانشگاهی مشهد

12- کروموفیت های ایران دکتر احمد قهرمان دانشگاه تهران

13- اکولوژی عملی دانشگاه پیام نور

 

+ نوشته شده توسط محمد جباری در پنجشنبه هفتم اسفند ۱۳۹۳ و ساعت 21:4 |
با سلام و خسته نباشید خدمت تمامی همکاران و دانش آموزان گرامی با توجه به گرفتاریهای شخصی و عدم زمان کافی جهت پاسخ به سوالات دانش آموزان از دادن پاسخ سوالات معذورم

با عرض پوزش: محمد جباری

+ نوشته شده توسط محمد جباری در سه شنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۳ و ساعت 10:55 |

منبع : http://oloom-tajrobi-hafez.blogfa.com

+ نوشته شده توسط محمد جباری در دوشنبه پانزدهم دی ۱۳۹۳ و ساعت 20:5 |

 

نمک های معدنی:نمک های معدنی دارای عناصر شیمیایی متفاوت می باشد که هریک ازآنها نقش خاصی برعهده دارند.

سدیم:منبع نمک های خوراکی(Na)1:

وظایف:1:تولید وانتقال پیام عصبی2:انقباض ماهیچه ها            3:تنظیم فشار خون ومایات بدن

نکته:کمبود سدیم در خون باعث گرفتگی ماهیچه ها می شود

نکته:افزایش بیش از حد سدیم در خون باعث افزایش فشار خون ودر نتیجه بیماری های قلبی عروقی می شود

نکته:افرادی که درمناطق گرمسیر زندگی می کنند یا کارگران نیاز به مصرف نمک بیشتری دارندزیرا همراه عرق مقداری نمک از بدن دفع می شود


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه سوم دی ۱۳۹۳ و ساعت 12:28 |

لنفوسیت ها:

لنفوسیت ها گروهی از گلبول های سفید خون می باشند که نقش مهمی را در اجرای پاسخ های ایمنی اختصاصی بدن بر ضد عوامل بیگانه برعهده دارند. این سلول ها به 2 گروه تقسیم می شوند که شامل لنفوسیت های ‌B و لنفوسیت های T می باشند. لنفوسیت های T نیز بر اساس مارکر سطحی شان به 2 گروه عمده لنفوسیت های T با مارکر CD4 و لنفوسیت های T با مارکر CD8 تقسیم می شوند. لنفوسیت ها با مارکر CD4 را عموما با عنوان سلول های T کمک کننده یا T-helper و سلول های T با مارکر CD8 را با عنوان لنفوسیت های T کشنده(T-killer) می شناسند که  این 2 گروه نقش مهمی را در دفاع بدن علیه بسیاری از عوامل عفونی مانند باکتری ها ، قارچ ها و حتی عوامل غیر عفونی دارند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در یکشنبه شانزدهم آذر ۱۳۹۳ و ساعت 19:44 |

  سال تحصیلی94/93                 «بسم الله الرحمن الرحیم »         تهیه و تنظیم : محمد شیبانی

نکات مهم و کنکوری زیست شناسی2

فصل1(ایمنی بدن)

1)مکانیسم های دفاع

1.دستگاه ایمنی ما بیشتراوقات مانع ازفعالیت عوامل بیماری زا و بروز بیماری می شود؛(نه همیشه)

2.بیماری هادو دسته اند:بیماری های عفونی(میکروبی)مانند سرماخوردگی وبیماری های غیرعفونی مانند دیابت؛(پس همه ی بیماری ها عفونی و میکروبی نیستند


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه دوازدهم آذر ۱۳۹۳ و ساعت 20:17 |
نورون و عصب

 

واحد زیربنائی دستگاه عصبی، یاختهٔ تخصص یافته‌ای است به‌نام نورون (یاختهٔ عصبی). شناخت این یاخته‌ها حائز اهمیت است، چه آنها بی‌تردید رازهای نحوهٔ کار مغز و ماهیت هوشیاری آدمی را در خود پنهان دارند. نقش آنها را در انتقال و هماهنگ‌سازی تکانه‌های عصبی می‌شناسیم و می‌دانیم بعضی مدارهای عصبی چگونه کار می‌کنند، لیکن در زمینهٔ گشودن راز کارکردهای پیچیده‌تر آنها از قبیل یادگیری و هیجان و تفکر، هنوز در آغاز راه هستیم.
 
     نورون و عصب
در عین اینکه نورون‌ها از نظر شکل و اندازه آشکارا با هم تفاوت دارند دارای ویژگی‌های مشترکی هم هستند.
 
 
 
از جسم یاخته (cell body) شاخه‌های کوتاهی به‌نام دندریت (dendrite) (از لغت یونانی dendron به‌معنی درخت) منشعب می‌شوند. دندریت‌ها و جسم‌یاخته از نورون‌های مجاور خود تکانه‌های عصبی دریافت می‌کنند. این پیام‌ها به‌نوبهٔ خود از طریق زایدهٔ یاخته‌‌ای بلند و باریک و لوله‌شکلی به‌نام آکسون (axon) به سایر نورون‌ها (یا به ماهیچه‌ها و غده‌ها) انتقال می‌یابند. آکسون در انتهای خود شاخه‌شاخه می‌شود و آکسون‌های فرعی ظریفی می‌سازد که در انتهای هریک، برآمدگی‌های کوچکی است به‌نام پایانهٔ سیناپسی. (synaptic terminal) پایانهٔ سیناپسی در واقع با نورونی که آن را تحریک می‌کند تماس ندارد بلکه بین پایانهٔ سیناپسی و جسم یاخته یا دندریت نورون گیرنده فاصله کوتاهی است.
 
این پیوندگاه را سیناپس (synapse) و فاصلهٔ یادشده را فاصلهٔ سیناپسی (synaptic gap) می‌نامند. وقتی تکانهٔ عصبی، آکسون را می‌پیماید و به پایانه می‌رسد موجب ترشح مادهٔ شیمیائی به‌نام پیک عصبی (neurotransmitter) می‌شود. پیک عصبی در فاصلهٔ سیناپسی پراکنده شده و نورون بعدی را تحریک می‌کند و به این ترتیب تکانه را از نورونی دیگر می‌برد. ممکن است آکسون‌های نورون‌های بسیاری با دندریت‌ها و جسم یاختهٔ نورون واحدی سیناپس  داشته باشند. (شکل سیناپس‌های جسم یاختهٔ نورون)
 
 
 
آکسون‌های مختلف و متعددی که بارها شاخه‌شاخه شده‌اند ، روی دندریت یا جسم‌یاختهٔ نورون واحدی ، سیناپس می‌سازند. هر شاخهٔ آکسون به برآمدگی‌ای به‌نام پایانهٔ سیناپسی ختم می‌شود. در این پایانه ماده‌ای شیمیائی هست که وقتی رها می‌شود تحریک عصبی را در سراسر سیناپس به‌سوی دندریت‌ها و جسم یاخته‌ٔ نورون گیرنده هدایت می‌کند.
 
هرچند همهٔ یاخته‌های عصبی در این ویژگی‌های عمومی مشترک هستند لیکن اندازه و شکل آنها بسیار گوناگون است (شکل شکل و اندازه نسبی نورون). طول آکسون نورون نخاعی ممکن است به ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر هم برسد و از انتهای نخاع تا انگشت پا امتداد داشته باشد، حال آنکه اندازهٔ آکسون نورون مغزی ممکن است در حدود چندهزارم سانتی‌متر باشد. (شکل شکل و اندازه نسبی نورون)
 
 
نورون‌ها برحسب کارکرد عمومی سه دسته هستند: نورون‌های حسی (sensory) (آوران) تکانه‌های دریافتی گیرنده‌های حسی را به دستگاه عصبی مرکزی می‌رسانند. گیرنده‌های حسی، یاخته‌های تخصص‌یافته در اندام‌های حسی، عضلات، پوست، و مفصل‌ها هستند که تغییرات فیزیکی و شیمیائی را دریافت و آنها را به تکانه‌هائی تبدیل می‌کنند که از نورون‌های حسی می‌گذرند. نورون‌های حرکتی (motor) (وابران) حامل پیام‌هائی هستند که از مغز یا نخاع به اعضاء پاسخ‌دهنده و عمدتاً به عضلات و یا غده‌ها می‌روند. نورون‌های میانجی (interneurons) پیام‌های نورون‌های حسی را دریافت می‌کنند و تکانه‌ها را به سایر نورون‌های میانجی یا نورون‌های حرکتی می‌فرستند. این نورون‌ها فقط در مغز و چشم و نخاع وجود دارد.
 
دستگاه عصبی علاوه بر نورون‌ها، مملو از یاخته‌های غیرعصبی به‌نام گلیائی (glia) است که در میان نورون‌ها پراکنده هستند و غالباً آنها را احاطه می‌کنند. نسبت تعداد یاخته‌های گلیائی به نورون‌ها ۹ به ۱ است و بیش از نیمی از حجم مغز را تشکیل می‌دهند. نام گلیائی از واژهٔ یونانی glia به‌معنای چسب گرفته شده زیرا یکی از کارکردهای آنها نگهداشتن نورون‌ها در جای خودشان است و علاوه بر این، مواد غذائی ضروری برای سلامت نورون‌ها را تهیه می‌بینند. به‌نظر می‌رسد یاخته‌های گلیائی وظایف 'خانه‌داری' مغز را برعهده دارند و از راه پاکیزه‌سازی محیط نورون‌ها (به‌ویژه در سیناپس‌ها) توان علامت‌دهی آنها را حفظ می‌کنند. تکثیر لجام‌گسیختهٔ یاخته‌های گلیائی علت تقریباً همهٔ تومورهای مغزی است.
 
به‌سبب اختلاف روش اندازه‌گیری، تخمین‌های بسیار متفاوتی از تعداد نورون‌ها و یاخته‌های گلیائی دستگاه عصبی آدمی به‌دست داده‌اند و هنوز بین دانشمندان دربارهٔ این تخمین‌ها اتفاق‌نظر وجود ندارد. تعداد نورون‌های موجود در خود مغز بین ده میلیارد تا یک تریلیون و تعداد یاخته‌های گلیائی آن، ۹ برابر این رقم برآورد شده است (گراوز - Groves و ربک - Rebec در ۱۹۹۲). این رقم‌ها البته نجومی است اما بی‌تردید پیچیدگی‌های رفتار آدمی مستلزم وجود همین تعداد نورون است.
+ نوشته شده توسط محمد جباری در سه شنبه چهارم آذر ۱۳۹۳ و ساعت 20:34 |

گرفتگی عضلات پا در خواب شب

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است كه نیمه های شب، یك مرتبه به دلیل درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شوید؟

گرفتگی عضلات در خواب اغلب به دلیل عكس العمل (reflex) بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب جابجا شده و تكان می خورید، ماهیچه های ساق پایتان جمع شده و تاندون ها كشیده می شوند. این عمل، باعث تحریك گیرنده های عصبی موجود در تاندون ها شده و با فرستادن پیام های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می كنند.

بعضی اوقات، عضلات در همان حالت انقباض باقی مانده و صدمه می بینند.

گرفتگی درد ناك عضلات درشب، می تواند به دلیل صدمات عصبی مانند كوفتگی عصب، آسیب های عضلانی، قطع موقتی جریان خون به پاها و مقادیر غیرعادی املاح یا هورمون ها در بدن شما باشد كه اگر دارای یكی از این مشكلات بودید، بایستی  به پزشك مربوطه مراجعه كنید.

ولی اگر مشكل جدی نداشتید، می توانید قبل از خواب با انجام كارهایی كه باعث كاهش رفلكس ( واكنش) كششی می شوند، از گرفتگی عضلات پایتان جلوگیری كنید كه این اعمال شامل موارد زیر است:

1- انجام ورزش مخصوص پا كه باعث كشیدگی ساق پا شوند. در این ورزش، فرد روی شكم دراز كشیده و كف دستها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پایین آوردن دست ها ، شكم را به زمین نزدیك و دور می كند.( مطابق تصویر پایین )

2- استفاده از تشك گرماده به مدت 10 دقیقه قبل از خواب كه باعث گرم شدن پا شود.

 تنها داروی موثر برروی گرفتگی شبانه عضلات، " كوئی نین" است ولیFDA اعلام كرده است هیچ یك از داروهای تجویز شده برای گرفتگی عضلات، سالم وموثر نیستند.

پزشكان معمولاً 1 یا 2 كپسول كوئی نین را به هنگام خواب تجویز می كنند. اما این دارو می تواند باعث مشكلات تنفسی و سقط فوری وخودبخودی جنین شود. بنابراین خانم های باردار بایستی از مصرف آن خودداری كنند.

همچنین باعث شنیدن صدای زنگ درگوش، سردرد، تهوع، اختلال در دید، درد قفسه سینه و آسم نیز می شود.

+ نوشته شده توسط محمد جباری در پنجشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۳ و ساعت 13:52 |
با سلام با توجه به ضرورت آموزش های الکترونیکی ، سایت آزمون اینترنتی ویژه زیست شناسی طراحی و برای اولین بار در روز شنبه 93/8/17 اولین آزمون از دانش آموزان دبیرستان شاهد رازی گرفته خواهد شد . جهت دسترسی به سایت به آدرس زیر مراجعه نمایید

www.razi1643.khschool.ir

یا از طریق سایت دبیرستان شاهد رازی که در پیوندهای وبلاگ قرار داده شده است می توانید در لینک آزمون آنلاین زیست شناسی شرکت نمایید.

دانش آموزان ابتدا باید در سایت آزمون انلاین ثبت نام نموده و کد کاربری و رمز عبور دریافت نمایند

+ نوشته شده توسط محمد جباری در شنبه دهم آبان ۱۳۹۳ و ساعت 20:16 |
برای دریافت درسنامه علوم زیستی کاری از همکار محترم جناب آقای زبرجد کلیک نمایید

فصل اول : نگرش علمی و علوم زیستی


+ نوشته شده توسط محمد جباری در شنبه دهم آبان ۱۳۹۳ و ساعت 19:44 |

1- چرا آدمی دچار خطا و اشتباه می شود؟
      الف) به خاطر خطاهای اندام حسی                    ب) به خاطر کمبود دانش و آگاهی                   

        ج) به خاطر کمبود مطالعه                                   د) موارد الف و ب

2- اگر برای یافتن پاسخ سوالات خود از .................. استفاده کنیم ، آنگاه به تفکر علمی نزدیک شده ایم.
    الف) روش علمی                           ب) مشورت                                                

      ج) آزمایش                                  د) واقعیت و منطق

3-  کدام یک از موارد زیر ، از خطاهای بینایی به حساب نمی آید ؟
   الف) خمیدگی تکه ای چوب در آب                  ب) ندیدن یک شی ء بسیار دور     

  ج) پدیده ی سراب                                       د) برعکس چرخیدن چرخ اتومبیل

4-برای کاستن از خطاهای حس بینایی ، کدام روش بهتر است؟
  الف) روش علمی                                       ب) تفکر علمی                           

ج) استفاده از وسایل و ابزار ویژه                      د) آزمایش کردن

5-دومین و پنجمین مرحله از مراحل روش علمی به ترتیب کدامند؟
   الف) فرضیه سازی- ثبت یافته ها                                    ب) جمع آوری اطلاعات – تفسیر و نتیجه گیری 
     ج) تعریف مسئله – ثبت یافته ها                                   د) جمع آوری اطلاعات – ثبت یافته ها

6-کدام جمله درست است؟
  الف) محققان امروزی همیشه از روش علمی استفاده می کنند.               

  ب) محققان در مرحله ی ششم روش علمی ، آزمایش خود را تکرار می کنند.
  ج) انتشار گزارش برای اطلاع همهی مردم از نتیجه ی کار محقق است.                     

د) محققان کار خود را از صفر شروع می کنند .(از اولین مرحله روش علمی)

7-فرق نظریه با فرضیه در چیست؟
  الف) فرضیه باید آزمایش شود ولی نظریه نیازی به آزمایش ندارد.             

ب) فرضیه هنوز اثبات نشده است ولی نظریه اثبات شده است.
 ج) فرضیه در روش علمی ایجاد می شود ولی نطریه خیر                      

  د) فرضیه و نظریه فرقی با هم ندارند.

8-درباره ی تفکر خلق الساعه کدام جمله نادرست است؟              

الف) این تفکر را ارسطو ارائه کرد                       ب) این تفکر به پیدایش خود بخودی موجود زنده معتقد است
  ج) فرانچسکو ردی این تفکر را باطل کرد.             د) ون هلمونت این تفکر را مورد آزمایش قرار داد.

9- نقص آزمایش ون هلمونت درباره ی خلق الساعه چه بود؟
  الف) آزمایش خود را کنترل نرد.                               ب) عقیده ی شخصی خود را در نتیجه گیری تاثیر داد
    ج) او اندیشه ی علمی نداشت.                            د) موارد الف و ب

10-کدام جزء آزمایش کنترل شده نمی باشد؟
  الف) دو آزمایش هم زمان و یکسان انجام شود            ب) همه ی عوامل در آزمایش ها باید مثل هم باشند
    ج) در آزمایش ها فقط باید یک متغیر داشته باشیم    د) متغیر در آزمایش ها باید آن چیزی باشد که می خواهیم اثر آن را بسنجیم

11-در مورد آزمایش آقای ردی ، کدام نادرست است؟
  الف) فرضیه ی او این وبود که (( آیا ممکن است بدون وجود مگس های دیگر مگسی خود به خود از گوشت گندیده به وجود آید؟))
  ب ) آقای ردی همه ی مراحل روش علمی را قدم به قدم طی کرد.
    ج) آقای ردی در مرحله ی جمع آوری اطلاعات دست به انجام آزمایش زد.
    د) آزمایش آقای ردی در مرحله ی آزمایش فرضیه کاملا کنترل شده بود.

12- در آزمایش آقای ردی ، متغیر کدام مورد بود؟
 
الف) نوع گوشت                                                     ب) محل قرار دادن ظروف                              ج) دمای محیط                                                          د) درباز یا دربسته بودن ظروف

13- پنهان  کردن گوشت در زیر خاک توسط آقای ردی ، در کدام مرحله از روش علمی انجام شد؟

  الف) جمع آوری اطلاعات                ب) آزمایش فرضیه                      ج) تفسیر و نتیجه گیری                د) ثبت یافته ها

14- کدام مورد جزء تعریف علوم زیستی نمی باشد؟
  الف) مجموعه ای از علوم است                             ب) منجر به شناخت علمی می شود                
    ج) درباره ی موجودات زنده و روابط بین جانداران با هم است                  د) علم پزشکی هم زیر مجموعه آن است

15-درباره ی دانش علوم زیستی کدام نادرست است؟
 
الف) نتیجه ی کارهای پژوهشگران علوم زیستی است.                                          

ب) با استفاده از روش علمی به دست می آید.
 ج) در آزمایشگاه ها به دست می آید                                               

  د) درباره ی جانداران و عوامل موثر بر آن ها است.

16- کدام پژوهش زیر مربوط به علوم زیست پایه ای نیست؟
 
الف) کشف قوانین ژنتیک                                        ب) استخراج دارویی از یک گیاه                      
   ج) بررسی نحوه زندگی یک جاندار                           د) بررسی ساختمان بدن کرم خاکی

17-کدام جمله ی زیر درست است؟
  الف) شیمی و کامپیوتر از جمله علومی هستند که بیشترین کاربرد را در علوم زیستی دارند.
    ب) محققان انتظار دارند با روش علمی ، پاسخ همه ی پرسش های خود را به دست آورند.
    ج) پژوهشگران علوم زیستی ، پاسخ بسیاری از پرسش های خود درباره ی پدیده های زیستی را به طور دقیق نمی دانند.
    د) در آینده به همه ی پرسش های علمی انسان پاسخ داده خواهد شد.

18-شک کردن در کدام یک از موارد زیر لازم است؟
 
الف) نظریه علمی      ب) قانون علمی             ج) عقاید شخصی              د) همه ی موارد

19- كدام مورد در كاهش خطاها و اشتباهات كمكي به ما نمي كند ؟

  الف) وسايل و ابزار ويژه                                          ب ) داشتن تفكر علمي                 

ج)  كار زياد                                                            د ) استفاده از روش علمي

20- كداميك از موادر زير جزء علوم زيستي كاربردي محسوب نمي شود ؟
 
الف) كشف گونه جديدي از جاندار               ب ) ساختن واكسن از ميكروبي ويژه

ج)  انتقال يك ژن مهم به يك جاندار                د ) بررسي ماده ضد يخ در خون ماهي آبهاي قطبي

موفق باشید

+ نوشته شده توسط محمد جباری در شنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۳ و ساعت 17:58 |

دمنوش های ایرانی

 

منبع :http://shiateb.com

نوشیدنی هایی که در این مقاله مـعـرّفی می شوند؛ جایگزین هایی مناسب، خوش طعم و مفید برای چای هستند. هر کس می تواند بر اساس سلیقه و ذایقه خود و نیز با توجّه به بیماری ها یا نیازهای بدنی خویش(و حتّی بر اساس فصول مختلف سال) از این نوشیدنی ها بهره ببرد. با به کار بردن کمی ذوق و سلیقه می توانید ترکیبات گوناگونی از این نوشیدنی ها را تهیه نمایید؛ برای مثال اگر با خوردن چای بادرنجبویه احساس می کنید دچار افزایش فشار خون می شوید؛ با اضافه کردن چند برگ چای ترش به نوشیدنی خود، ضمن رفع مشکل، یک چای جدید با طعمی متفاوت را تجربه خواهید کرد. به یاد داشته باشید که با ترکیب چای های مختلف، هر کدام از موادّ تشکیل دهنده آن چای، خواصّ خود را به طور جداگانه حفظ خواهند کرد.

تذکّر بسیار مهم: معرّفی این دمنوش ها به معنی جواز استفاده عمومی از آنها نیست. بلکه توصیه ما این است که اگر از مزاج شناسی اطلاعات کافی ندارید، با مشورت با پزشک حاذق، نسبت به استفاده از این نوشیدنی ها اقدام کنید.

روش تهیّه

تمام نوشیدنی های های معرفیّ شده دراین جزوه به این صورت آماده می شوند که ترکیبات آنها را به همراه دو لیوان آب سرد در یک قوری- که بهتر است چینی باشد- ریخته، روی حرارت کم قرار می دهیم تا به نقطه جوش برسد؛ سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم(کتری یاسماور) می گذاریم تا درمدّت ۳۰ دقیقه به آرامی دم بکشد؛ پس ازآن، چای راصاف نموده، مصرف می کنیم. این نوشیدنی های گوارا، برخلاف چای معمولی، تا چند روز قابل مصرف می باشند. بدیهی است، بر خلاف چای سیاه، هـرقـدر زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، کیفیت آن، مطلوب تر خواهد بود. در صورت تمایل می توانید از همان ابتدا از آب جوش استفاده نمایید و نوشیدنی را مشابه چای معمولی دم کنید یا آن که بگذارید چای به مدّت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شعله کم بجوشد. ترجیحا این چای ها را با عسل، خرما یا توت میل کنید. در صورت تمایل می توان چای را با چند قطره آب لیموترش تازه میل کرد.

۱- چای گـل گـاو زبـان- سنبل طیب:

ترکیبات: گل گاوزبان، ۲ قاشق غذاخوری؛ سنبل طیب، ۱ قاشق مرّباخوری؛ لیموعمّانی،۱عدد.

خواصّ: گل گاو زبان، طبیعتی گرم و تر و ضد ّسودا و صفرا دارد و آرام بخش اعصاب، خواب آور و مسکّن سردردهای عصبی و دردهای کلیوی و کاهش دهنده فشار خون است. سنبل طیب هم  با طبیعت گرمی که دارد؛ ضدّ قولنج و اسپاسم های عضلانی و مفید در درمان تشنّج و صرع بوده؛ قوّه باه(میل جنسی) را نیز تقویت می کند.

۲- چای به لیمو- زیرفون:

ترکیبات: به لیمو،۱قاشق مربّاخوری و زیرفون،۱قاشق غذاخوری.

خواصّ: طبیعت این چای گرم بوده؛ در درمان سرماخوردگی، تشنّج، نقرس، دردهای سیاتیکی، غلظت خون، روماتیسم، بی خوابی های شبانه، میگرن، اضطراب، طپش قلب، سردرد، آسم، فشارخون و اسهال موثراست؛ همچنین این چای، تقویت کننده حافظه، شستشودهنده کلیه و مقوی معده است. مصرف این چای به علّت دارا بودن زیرفون، برای خانم های باردار ممنوع است.

۳- چای بادرنجبویه- زیرفون:

ترکیبات: بادرنجبویه،۱قاشق مربّاخوری و زیرفون،۱قاشق غذاخوری.

خواصّ: این چای طبیعت بسیارگرمی داشته، مقوّی قلب و اعصاب، خون ساز، تـقـویـت کننده سلّولهای مغزی، فوق العاده آرام بخش و در بعضی مزاجها بالابرنده قوی فشارخون است. بادرنجبویه، خود، به تنهایی، مقوّی مغز، ضدّ صدای گوش، ضدّ بیماریهای کلیه، ضدّ خوابهای وحشتناک، ضدّ بوی بد دهان، خواب آور و نشاط آور است. این چای نیز به دلیل دارا بودن زیرفون برای خانم های باردار منع مصرف دارد.

۴- چای بابونه:

ترکیبات: بابونه،۱قاشق غذاخوری.

خواصّ: طبیعت‌ آن، معتدل و در بابونه های صحرایی به سمت گرم و خشک است. ضدّ بلغم و صفرا و آرام بخش اعصاب، به ویژه اعصاب معده و روده و مقویّ آنها و شستشودهنده بسیارقوی کلیه ها و تقویت کننده کلّی سیستم عصبی است وعلاوه برآن، ضدّ تب، ضدّ انگل، ضدّ یبوست و اشتهاآور است.

۵- چای به لیمو:

ترکیبات: به لیمو،۱قاشق غذاخوری.

خواصّ: این چای آرام بخش، طبیعتی گرم دارد و مناسب برای درمان بی خوابی های شبانه، میگرن، سردرد، طپش قلب وآسم بوده؛ ضمن تقویت معده و آثار ضدّنفخ، حافظه را نیز بهبود می بخشد.

برای دریافت روی ادامه مطلب کلیک نمایید


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در یکشنبه سیزدهم مهر ۱۳۹۳ و ساعت 22:38 |
ناخن های رنگ پریده

گاهی وقت ها ، ناخن ها بسیار رنگ پریده ( کم رنگ ) نشانه ای از بیماریهای کم خونی ، نارسایی قلب ، بیماریهای کبدی و سوء تغذیه هستند.

ناخن های قاشقی شکل

در این حالت ، ناخن ها نرم ، فرو رفته و قاشقی شکل می شوند . این مشکل ، کمبود آهن شدید را نشان می دهد.

ناخن های ترک خورده و یا دو نیم شده

ناخن های خشک و شکننده که دو نیم می شوند ، بیماری تیروئید را نشان می دهند.

ناخن های آبی رنگ ( کبود )

ناخن با رنگ مایل به آبی ، می گوید که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند . شاید هم در ریه عفونت وجود دارد.

ناخن های زرد رنگ

زرد رنگ بودن ناخن ها ، عفونت های قارچی را نشان می دهد.

ناخن های سفید رنگ

اگر اغلب قسمت های ناخن ، سفید رنگ باشد ، مشکلات کبدی را نشان می دهد.

هلال ناخن

اگر به ناخن هایتان توجه کنید ، می بینید که بعضی از روزها ناخن هایتان هلال دارد و بعضی از روز ها ، هلال آن ها محو می شود. هلال ناخن هم پیام های جالبی برای ما دارد.

اگر تمام ناخن ها هلال داشته باشد ، شما از نظر جسمی سالم هستید

اگر هلال ناخن محو شود ، نشان می دهد که زیاد از انگشتانتان کار کشیده اید و خسته هستند.

چند توصیه:

پوسته های اطراف ناخن هایتان را نکنید

صابون مایع را به اندازه مصرف کنید

ناخن هایتان را بلند نکنید

از ناخن هایتان به جای ابزار ها استفاده نکنید. کارهایی مثل در آوردن منگنه و ... را با ناخن انجام ندهید

کفش های تنگ نپوشید . این کار باعث فرورفتگی ناخن های پا در گوشت اطراف ناخن می شود.

تهیه کننده : آرمین جباری

+ نوشته شده توسط محمد جباری در یکشنبه سیزدهم مهر ۱۳۹۳ و ساعت 18:18 |
مجموعه های سطر به سطر و نکته به نکته ویژه دانش آموزات تربت حیدریه شامل :

1- زیست شناسی و آزمایشگاه 1

2-زیست شناسی و آزمایشگاه 2

3- زیست شناسی پیش دانشگاهی

 

و بزودی

معجون زیست شناسی

ویژه تمامی دانش آموزان شامل نکات کلیدی کنکور سراسری به همراه سوالات و پاسخ تشریحی

 جهت تهیه با شماره 09151583125  تماس حاصل فرمایید

به امید موفقیت شما

+ نوشته شده توسط محمد جباری در پنجشنبه سیزدهم شهریور ۱۳۹۳ و ساعت 22:58 |

با سلام

همكاران و دانش آموزان گرامي جهت دانلود كتاب جديد التأليف زيست و آزمايشگاه 2(سوم تجربي) مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد.

http://www.chap.sch.ir/books/2134

+ نوشته شده توسط محمد جباری در شنبه بیست و یکم تیر ۱۳۹۳ و ساعت 22:43 |

با سلام  موارد زیر در کتاب  اشتباه چاپی داشته و باید تصحیح گردد

1-صفحه 30 مثال 1 زن هتروزیگوت XHXh صحیح است

2-صفحه 42 مثال یک ( کنکور 81 ) احتمال فرزند یک دوم است که دو چهارم ذکر شده است

3- صفحه 42 شکل دودمانه پدر سمت راست بالا ( شماره 3 )سالم می باشد که به اشتباه بیمار نشان داده شده است

4-صفحه 64 نکته اول : عبارت بایستی دوبار تکرار شده است

5- صفحه 64 نکته دوم سوال الف ، گزینه 3 عدد 4 اضافه می باشد

لطفا در صورت وجود ایرادات چاپی دیگر در بخش نظرات اشکالات را ارسال نمایید

با تشکر : محمد جباری

+ نوشته شده توسط محمد جباری در شنبه بیست و یکم تیر ۱۳۹۳ و ساعت 12:18 |
دانش آموزان گرامی و داوطلبین عزیز جهت تهیه کتاب در تربت حیدریه می توانند به کتابفروشی ولی عصر ( آقای صالحی ) کاشانی 6 مراجعه نمایند . با این کتاب می توانید حداقل 20 درصد بیشتر بزنید

+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه بیست و هشتم خرداد ۱۳۹۳ و ساعت 12:7 |
                                                 فصل7 سلامتی و بیماری      

بیماری : هرگونه اختلال در عملکرد طبیعی بدن را بیماری گوئیم

                                                                     

انواع بیماری :

1-بیماری واگیر:بیماری  ها که بر اثر عوامل بیماری ایجاد می شود و  قابل به سایر افراد می باشد مثل سرماخوردگی وایدز

2-بیماری غیر واگیر:بیماری که بر اثر اختلال در مکانیسم های طبیعی بدن ایجاد میشود و قابل انتقال نمی باشد دیابت.مرض قند

عوامل بیماری زا:

1-ویروس ها:  ایدز

2-باکتری ها: کزاز

3-قارچ ها: کچلی

4-اغازیان: مالاریا

5-جانوران پر سلولی: کرمهای انگل دستگاه گوارش.

ویروس ها:ویروس ها موجودات بسیار کوچکی هستند که ساختار سلولی ندارند و برای تولید مثل وابسته به میزبان می باشند شکل فعالیت صفحه85

ویژگی ویروس ها :

1-ویروس ها ساختار سلولی ندارند بدن ان ها  از یک بخش اسید نوکلئیک و پوشش پروتینی به نام کپسید ساخته شده است
2-همه آنهابرای تولید مثل حتما باید  وارد سلول شوند.

3-ویروس ها میزبان اختصاصی دارند یعنی هر نوع ویروس فقط به یک سلول زنده حمله میکنند

4-ویروس ها به قدری کوچک اند که با میکروسکوپ  نوری مشاهده نمیشوند و برای دیدن انها باید از میکروسکوپ الکترونیکی استفاده کرد.

نکته1-ویروس ها در خارج سلول هیچ گونه فعالیت زیستی ندارند و برای تولی مثل حتما باید وارد سلول شوند

نکته2-در هنگام حمله ویروس ها به سلول ها تنها اسید نوکلئیک سلول وارد بدن می شود
الودگی ویروسی:
ویروس پس از ورود به سلول ها میزبان فعالیت سلول را تغییر می دهند و در نتیجه سلول نمی تواند به زندگی عادی خود برگردد

نکته:برخی از بیماری ها ی ویروسی در شکل صفحه86 امده است.

دفاع در برابر حمله ویروس ها:

در هنگام حمله ویروس  به سلول بدن سلول های بدن الوده  به ویروس ماده پروتنی به نام اینترفرون تولید می کند که پس پاره شدن سلول به سلول های سالم چسپیده ومقاومت ان ها را نسبت به ویروس افزایش میدهد.

باکتری ها:ساده ترین موجودات زنده که ساختار سلولی دارند.

اجزای باکتری ها شکل صفحه87:

1-غشای سلولی=کنترل ورود خروج مواد

2.سیتوپلاسم = مایعی که درون باکتری میکند=تامین مواد مورد نیاز

3.ماده وراثتی(معادل هسته):کنترل فعالیت سلولی

4.ریبوزم=تولید پروتئین

5.دیواره سلولی :لایه زخیم که از بیرون غشاء را حاصله کی کند=حفاظت وشکل دادن

6.کیسول :راه دیواره سلولی=حفاظت وچسبیدن

7.تازک یا مزک=حرکت

تولید ومثل باکتری ها:

باکتری ها دو شرایط مسائد محیطی هر20 دقیقه یک بار تولید مثل می کنند تولید مثل انها به  روش تقسیم دوتایی می باشند یعنی هر باکتری به دو باکتری تبدیل می شود اگر همین روند برای 24ساعت ادامه یابد از یک باکتریتوده به وزن2000تن ایجاد می شود ولی عملا این اتفاق نمی افتد و تعداد باکتری ها از حد معینی زیاد تر نمی شود؟ زیرا مواد غذایی محیط و اکسیژن کاهش یافته و مواد دفعی باکتری ها در محیط افسایش مییابد که باعث مرگ باکتری میشود.

نکته:باکتری ها از طریق طول سم یا تخریب سلول های بدن بیماری ایجاد میکنند.

دفاع در برابر بیماری ها:بدن به روش های مختلفی در برابر بیماری ها و عوامل بیماری زا دوخط دفاعی مهم بدن عبارت از:  1 -پوست و لایه مخاطی     2 -گلبول های سفید.

پوست و لایه مخاطی:سطح خارجی پوست از چندین لایه سلول های مرده و شاخی تشکیل می شود که از ورود میکروب ها به بدن جلوگیری میکند علاوه بر این عرق و چربی سطح پوست نیز باعث از بین بردن میکروب ها میشود.

نکته:اگر پوست به هر دلیلی اسیب ببیند راه ورود میکروب ها  باز می شود معمولا بریدگی های عمیق خطرناک تر از ضخم های وسیع اما سطحی زیرا میکروب ها به اعماق پوست میرسند که شرایط برای رشد ان بیشتر میشود مانند عامل کزاز می تواند از ضخم  پوست وارد بدن شود این باکتری بی هوازی بوده و تولید هاک میکند.

نکته:اشک دارای انزیم لیزوزم میباشد که باکتری ها را از بین میبرد.

نکته :لایه مخاطی دیواره دستگاه تنفس و کورس مواد چسب به نام مخاطی ترشح میکند و از ورود باکتری ها و عوامل خارجی به بدن جلوگیری میکند.

نکته:اسید موجود در معده باکتری ها را درون غذا را از بین میبرد.

نکته:بزاق دهان دارای انزیم لیزوزیم میباشد که حفره دهان را ضد عفونی میکند .(صفحه 89)

گلبول های سفید:در صورت ورود عوامل بیماری زا به بدن گلبول های سفید وارد عمل می شود و با تشخیص عوامل ان ها را از بین می برند.

نکته:گلبول های سفید در دو گروه اصلی زیر برقرار میگیرند:1-فاگوسیت:با بلعیدن ذرات خارجی و باکتری ها ان ها را از بین میبرند2-لنفوسیت:ترشح پادتن =با چسبیدن به عوامل بیماری زا باعث غیر فعال شدن از بین بردن انها مشوند

نکته:پادتن ها ترکیبات پروتئنی هستند که توسط لنفوسیت ها ساخته می شوند و انواع مختلفی دارند.

نکته:پادتن ها اختصاصی عمل میکنند یعنی که پادتنی که بر علیه یک ییماری خاص مانند کزاز ساخته میشود اثری بر روی باکتری دیگری مانند سل  ندارد.


 بیماری غیر واگیر:برخی از بیماری ها واگیر نمی باشند زیرا عوامل بیماری زا دو ایجاد انها نقش ندارند که به شرح چند مورد می پردازیم:

1-دیابت بزرگ سالی:نوعی بیماری  که بر اثر تغذیه نامناسب(بیشتر استفاده از قند وچربی)و کم تحرکی ایجاد میشود.

نکته: تغذیه مناست و انجام حرکت های ساده می توند باعث پیشگیری از این بیماری گردد.

2-پوکی استخوان:نو عی بیماری است که بر  اثر کمبود کلسیم و ویتامین دی و بلوغ در افراد مسن خصوصاَ زنان رایج میباشد

نکته: پوکی استخوان  کوچک ترین ضربه باعث شکستن استخوان میشود ،استفاده از لبنیات  پرهیز از خوردن نوشابه و ورزش کردن باعث جلوگیری از پوکی استخوان میشود.

3-سرطان:تقسیم بیش حد و خارج شدن سلول های بدن را سرطان می گویند

تومور:به توده ی سلول غیر عادی که در یک نقطه در بدن جمع می شوند و دائما در حال تقسیم هستند.


انوع تومور:

1-تومور خوش خیم (غیر کشنده):در تومور خوش خیم سلول های سرطانی در جای خود سالم بوده و جا به جا نمیشوند در نتیجه به بافت های مجاور اسیب نمی زنند.

2-تومور بد خیم(کشنده):سلول های سرطانی پس از مدتی از جای خود کنده  شده و به همراه با خون و سایر مایعات بدن به بافت های  بدن برده می شوند و در انجا سرطان ایجاد میکند.

عوامل سرطانزا:عوامل ارثی- وجود  مواد شیمیایی در غذا و هوا – سیگار کشیدن- مصرف الکل- اشعه فرا بنفش. – مواد رادیو اکتیو و فشار های روحی  از جمله عوامل سرطانزا می باشد

 اعتیاد و سلامتی                                                    

اعتیاد:هر گونه وابستگی شدید(روانی و جسمی به مواد یا کار ها که زندگی عادی)فرد را مختل میکند.

نکته:اعتیاد به مواد مخدر وابستگی روانی به مواد مخدر میباشد زیرا ماده مخدر عمل کرد طبیعی بدن را تغییر داده و فقط هنگامی درست عمل می کند که ماده مخدر مصرف شود

مصرف مواد مخدر:مغز مرکز بسیاری از فعالیت ها از احساس های انسان است که بخش ها مرکز زیادی تشکیل شده مواد مخدر در رشد مغز اختلال ایجاد میکند و ممکن است صدمات جبران ناپذیری بر مغز وارد کند. شکل صفحه 95.

نکته:لایه اطراف مغز از ورود عوامل بیماری زا جلوگیری می کند اما مواد مخدر از این لایه ها عبور میکند وکار سلول های مغزی را مختل میکند.

 گرد اوری :محمداکبری                                                                                                      

+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ۱۳۹۳ و ساعت 21:58 |

بودجه بندی ( بارم ) امتحانات زیست شناسی

برای دریافت روی ادامه مطلب کلیک نمایید


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در چهارشنبه هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ و ساعت 8:48 |

چهار قانون ساده زیر برای حل مسایل استفاده می شود

 

1-چنانچه در شجره نامه یا بخشی از آن پدر و مادر هر دو سالم باشند و فرزند مریضی داشته باشند آن صفت مغلوب است که ممکن است اتوزوم یا وابسته به جنس باشد .

تبصره : اگر فرزند مریض آنها دختر باشد ، صفت حتما اتوزوم است.

 

 

2-اگر در شجره نامه یا بخشی از آن پدر و مادر هر دو مریض باشند و فرزند سالم داشته باشند آن صفت غالب است که ممکن است اتوزوم یا وابسته به جنس باشد

تبصره : اگر فرزند سالم دختر باشد ، صفت حتما اتوزوم است.

برای دریافت قوانین کامل از کتاب ژنتیک آسان کمک بگیرید اطلاعات بیشتر در خدمات آموزشی تربت حیدریه


این مجموعه در 70 صفحه کلیه مطالب ژنتیک مندلی و جمعیت را برای دانش آموزان گرامی و داوطلبین کنکور سراسری با مثالهای متنوع و به شیوه کلاسی توضیح می دهد . حجم کم و جامعیت این بسته به شما در فهم سریع و بهتر انواع مسایل ژنتیکی کمک فراوان می نماید . کسانی که مایل به تهیه این بسته می باشند با واریز مبلغ 10000 تومان( هزینه کتاب + هزینه پستی ) به شماره کارت 6037991343303651  به نام محمد جباری و ارسال شماره پیگیری واریزی و آدرس محل سکونت  از طریق بخش ارسال نظرات (حتما گزینه خصوصی را تیک بزنید )می توانند بسته فوق را دریافت نمایند.

دانش آموزان تربت حیدریه می توانند جهت تهیه با دبیران زیست شناسی خود هماهنگی لازم را بعمل آورندیا از کتابفروشی ولی عصر (آقای صالحی ) کاشانی 6کتاب را تهیه نمایند

ویژگی های این محصول :

1-امکان سریع مرور مطالب مربوط به ژنتیک ( حداکثر در 48 ساعت )

2- جامعیت و قیمت بسیار مناسب محصول

3- زبان ساده و مثال های واضح با تاکید بر نمونه سوالات کنکور

4- رعایت پیشنیازهای لازم جهت فهم بهتر مطالب ژنتیک

5- شرح تقسیم میتوز و میوز و مراحل آن با اشکال ساده و گویا

6- ارائه راه حل بسیار ساده و جدید جهت حل مسایل دودمانه

 

به امید موفقیت شما در آزمون سراسری

 

+ نوشته شده توسط محمد جباری در سه شنبه شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ و ساعت 18:25 |
بنام خداونداردیبهشت بنام انسان های نیکوسرشت
فصل ششم: بوم شناسی
گردآورنده: علی پاکدامن مرغزاری
کلاس اول 101 دبیرستان دکترضیاء الدین جمالی
بوم شناسی (اکولوژی): شاخه ای ازعلم زیستی که به مطالعه موجودات زنده – محیط اطراف آنهاوروابط آنهابایکدیگرومحیط شان می پردازد.
اکوسیستم: مجموعه ی منظم ازموجودات زنده وغیرزنده که دریک محیط وجود دارندوبایکدیگردرارتباط هستند.
عوامل زنده (تولیدکننده – مصرف کننده – تجزیه کننده)
عوامل غیرزنده (آب – خاک – سنگ – موادگازهای اتمسفر- چوب وغیره)
انرژی دراکوسیستم: منبع تمام انژی هادراکوسیستم نورخرشید می باشدکه توسط گیاهان جذب شده وبه موادعالی تبدیل می شود سایرموجودات نیزبامصرف این موادغذایی انرژی موردنیازخودراتامین می کنند.
زنجیره ی غذایی: ارتباط غذایی بین موجودات زنده که به صورت هرم نشان داده می شودرازنجیره ی غذایی می گویند مانندشکل زیر:
گیاه سبز خرگوش ببر
نکته اول: اولین زنجیره غذایی همیشه یک تولید کننده (گیاه سبزیاسیانوباکتری) می باشد.
نکته دوم: دومین زنجیره ی غذایی همیشه یک مصرف کننده گوشت خوارمی باشد.
نکته سوم: تجزیه کنندگان درهریک ازحلقه هامی توانندواردعمل شوند.
شبکه غذایی: چندزنجیره ای که بایک دیگردرارتباط هستندرازنجیره غذایی گویند
به صفحه 55کتاب مراجعه شود.
هرم انرژی: کاهش تدریجی انرژی ازتولیدکننده به مصرف کننده دریک زنجیره غذاییکه به صورت هرم نشان داده می شودبه صفحه 56کتاب مراجعه شود.
نکته چهارم: درکره زمین سالانه فقط 2دهم درصدازانرژی خورشید برای ماده سازی درگیاهان بکارمی رود بقیه آن بصورتی مختلف هدرمی رود.
نکته پنجم: زیست شناسان بدنبال یافتن گیاهانی هستندکه میزان بیشتری ازانرژی خورشیدرابرای ماده سازی بکاربرندودرنتیجه مقدارماده عالی که تولیدمی کندبیشتربماند.
هرم ماده: هرم ماده همان هرم انرژی است زیراموجودات زنده برای بدست آوردن انرژی ماده مصرف می کنند.
هرم تعداد: هرمی که درآن ازتولیدکننده به مصرف کننده ازتعدادافراد کاسته می شودبرجثه ی آنهاافزوده می شود به شکل صفحه 57کتاب مراجعه شود.
پوسیدگی: فرایندی که درآن موادعالی پیکرجاندارپس ازمرگ به موادمعدنی تبدیل می شود.
عوامل موثردرپوسیدگی:
1- آنزیم های بدن جاندار(بلافاصله پس ازمرگ باعث تجزیه بافتهای جسدمی شود)
2-جانوران مردارخوار(کرم ها- حشرات-لاشخور باعث ازهم پاشیدن وتکه تکه شدن مشود)
3-میکروب ها(قارچها وباکتری ها)
تجزیه کنندگان چگونه باعث پوسیدگی می شوند: پس ازمرگ هاگ باکتری هاوقارچهاروی آن نشسته دربخش های مختلف جسدنفوذمی کنندسپس باترشح آنزیم های گوارشی آن راتجزیه کرده وبه صورت محلول درمی آورندتابتوانندازاین مواداستفاده کنند.
نکته ششم: بخش های نرمترجاندارمانندپوست وماهیچه هاسریع ترازبخشهای دیگرکه سخت اند
ماننداستخوان ودندان دچارپوسیدگی می شوند.
نکته هفتم: پوسیدگی همراه باتولیدگرماوبوی بدمی باشدکه علت گرمافعالیت میلیون هاباکتری می باشد
علت بوی بددهان به ای خاطرمی باشدکه برخی ازباکتری هابه روش تنفس بی هوازی تنفس می کنندکه براثرفعالیت آنهاگازهای بدبوS 2Hتولیدسولفیدهیدروژن و متان می شود.
شرایط لازم برای پوسیدگی: عبارتنداز:
1- رطوبت کافی:رطوبت برای رویش هاگ ورشدباکتری هالازم است درصورت خشک بودن پوسیدگی به سختی انجام می شودمانندجسدمومیایی ها
2- گرمای کافی: میکروبهابرای رشدوتولیمثل نیازبه اکسیژن(تنفس بی هوازی) دارند
برخی باکتری هاتنفس بی هوازی دارندکه باعث تولیداسیدمی شوداسیدجلوی پوسیدگی رامی گیرد

مانندجسدی که دربین تورب مدفون شده است

چگونه می توان موجب پوسیدگی شد؟برای انجام پوسیدگی بقایای مرده جانداران رابایددرمحیطی قرارهیم که تمامی شرایط لازم رای پوسیدگی درآنجافراهم باشدمانندتهیه کودبرگ گیاهی.
اهمیت پوسیدگی:
جلوگیری ازانباشته شد زباله هادرمحیط – کمک به چرخه عناصرشمیایی
تهیه کودبرگ – تصفیه فاضلاب هاوتهیه برخی موادغذایی وداریی.
چرخه مواد:حرکت عناصروموادشیمیایی ازمحیط به بدن جانداروخروج دوباره آن ازبدن جانداره محیط راکه همواره درحال تکراراست.
چرخه کربن: تعادل کربن دی اکسیدبین جانداران ومحیط راچرخه کربن می گویند.
چرخه نیتروژن: تبادل نیتروژن بین جانداران ومحیط چرخه نیتروژن نام دارد.
نکته هشتم: گیاهان قادربه جذب نیتروژن نمی باشندوبایدازترکیبات نیتروژن درخاک که توسط باکتری های تثبیت کننده ایجادشده است استفاده کنند.
باکتری های تثبت کننده به دوصورت زیرمی باشند
1-به صورت آزاددرخاک 2-به صورت هم زیست باریشه برخی گیاهان مانندشبدر-یونجه و...
تثبیت نیتروژن: عمل تبدیل نیتروژن هوابه یون آمونیوم که توسط باکتری هاانجام می شود.
باکتری شوره گذار: باکتری که آمونیاک رابه نیترات تبدیل می کندوباعث افزایش نیترات خاک می شود.
باکتری شوره زدا: باکتری که نیترات خاک رابه آمونیاک یانیتروژن تبدیل می کندوباعث کاهش نیترات خاک می شود.
نکته نهم: باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن – شوره گذاروتجزیه کننده همگی به اکسیژن نیازدارند ولی باکتری های شوره زدابه اکسیژن نیازندارند.
درصدگازهای موجوددرهوا: گازهای مختلفی درهواوجودداردکه مهمترین آنهاعبارت انداز
1-نیتروژن 79درصد
2-اکسیژن 20درصد
3-دی اکسیدکربن 3صدم درصد
4-گازهای بی اثر5 متان وبخرآب کمترازیک صدم درصد
نکته دهم: مقدارودرصدگازهای موجوددرهواتقریباثابت است تنفس – سوختن وتجزیه موادباعث افزایش دی اکسیدکربن هوامی شودولی فتوسنتزمقداردی اکسیدکربن راکاهش داده واکسیژن راافزایش می دهد.
عوامل افزایش دی اکسیدکربن: تنفس – سوختن – تجزیه مواد(پوسیدگی)
نکته یازدهم: افزایش دی اکسیدکربن هواباعث گرم شدن هوای کره زمین می شود.
ماننداثرگلخانه ای که باعث تغییرات آب وهوایی وذوب شدن یخهای قطبی وتغییردرنزولات جوی.
نکته دوازدهم: درصدسال اخیردمای کره زمین 2درجه سانتی گرادافزایش یافته است.
انسان وزنجیره های غذایی: همان طورکه قبلاگفته ایم گیاهان مقداربسیاراندکی ازانرژی نورانی خورشیدراکه برسطح آنهامی تابدجذب می کندمقداری ازانرژی ازبرگ عبورکرده ومقداری نیزمنعکس
می شودمطابق شکل صفحه 67کتاب
بازده تبدیل انرژی: مقداری ازانرژی نورانی که درگیاهان بصورت موادعالی ذخیره می شود.
نکته سیزدهم: اگربهترین شرایط برای رشدگیاه فراهم باشدمیزان تبدیل انرژی به ندرت به 5درصدمی رسد.
نکته چهاردهم: بازده تبدیل انرژی دربهترین شرایط برای گندم یک درصدوبرای نیشکر5/2درصدمی باشد.
نکته پانزدهم: جانوران گیاه خوارکه ازموادذخیره ای گیاهان تغذیه می کنندمقداراندکی ازانرژی موجوددراین ترکیبات رادربافت های خودذخیره می کنندمطابق شکل صفحه 68کتاب
غذاهای گیاهی یاجانوری: انسان هم ازغذاهای گیاهی هم جانوری تغذیه می کنداماازنظراقتصادمحیط زیست خوردن غذاهای گیاهی به صرفه تراست است زیرااتلاف انرژی درزنجیره های غذایی کمترمی باشد.
نکته شانزدهم: اگردرمساحت خاصی اززمین گیاه بکاریم تعدادبیشتری انسان رامی توانیم سیرکنیم تاهنگامی که درهمان مساحت گاوگوسفندپرورش دهیم.
موادی که اززنجیره های غذایی بدست می آوریم:علاوه برانرژی مابسیاری ازموادی راکه برای رشدماضروری می باشدمثل ویتامین هاوموادمعدنی رااززنجیره های غذایی بدست می آوریم تراکم بعضی ازاین مواددرطول زنجیره های غذایی افزایش می یابندمانندویتامین D که توسط جانداران ریزفتوسنتزکننده ی دریافیتوپلانکتون تولیدمی شودوبه تدریج دربدن جاندارانی که ازآنهاتغذیه می کنندافزایش می یابندماهی نیزباخوردن آنهاویتامین Dرادربدن خودشان ذخیره می کنندبه همین دلیل روغن جگرماهی سرشارازویتامین دی Dاست
1-فیتوپلانکتون ها تولیدویتامین D خورده شدن توسط موجودات ریزدریایی ذخیره ویتامین Dدربدنشان خورده شدن توسط ماهی ها ذخیره وتجع دربدن ماهی(جگر)
2-فیتوپلانکتون جانوران ریز ماهی های کوچک ماهی های بزرگ افزایش تراکم ویتامینD
سم زنجیره های غذایی:علاوه برموادمفیدبرخی مواقع موادمضرمانندسم هامی تواننددرزنجیره های غذایی متراکم شوندمانندسم D.DT که درگذشته بعنوان حشره کش استفاده می شدوازآنجایی که دوام آن درطبیعت زیادبودمی توانست واردآب رودخانه هاودریاهاشودوازاین طریق دربدن ماهیهاوسایرموجودات دریایی تجمع کندکه مصرف این ماهی هابرای انسان هاخطرناک است مثال دیگر:ترکیبات جیوه می باشدکه براثرکارخانجات واردآب رودخانه ودریاشده وازاین طریق دربدن ماهی هاتجمع کرده که مصرف این ماهی هامی توانبرای انسان موجب مرگش شود.

زیستگاه:محلی که موجودزنده به طورطبیعی درآن زندگی می کند.
نکته هفدهم:زیستگاه ممکن است بسیاربزرگ ماننداقیانوس یابسیارکوچک مانندیک قطره آب یابرکه کوچک باشدزیستگاه ممکن است خودموجودی زنده یابخشی ازبدن یک موجودزنده باشدماننددستگاه گوارش که محل زندگی کرم های انگل است یادرختی که برروی آن حشرات وپرندگان زندگی می کنند
نکته هجدهم:موجودات زنده بامحیطی که درآن زندگی می کنندسازش پیدامی کنندیعنی دارای ویژگی هایی شده که برای زیستن درآن محیط مناسب می باشند
بسیاری ازموجودات درمحیط های خاصی زندگی می کنندمانندکرم های خاکی درخاکهای مرطوب که دارای موادعالی می باشدزندگی می کنندیاخزه هاکه درمحیط های مربوط زندگی می کنند
برخی جانداران درمحیط های متنوع تری می توانندزندگی کنندمانندمورچه هاویاعلفهای هرز

جوامع واکوسیستم ها:مجموعه جاندارانی که دریک اکوسیستم زندگی می کنندوشامل تولیکنندگان مصرف کنندگان وتجزیه کنندگان می باشد
نکته نوزدهم:جامعه ای که درهراکسیستم زندگی میکندمخصوص همان اکوسیستم می باشدبه عبارتی دیگردرهراکوسیستم یک یاچندگونه خاص وجودارد.
گونه شاخص:مشخص ترین گونه درهراکوسیستم یافت میشودمثلاگونه شاخص درجنگلهای غرب کشوردرخت بلوط

تغییرات زیستگاه ها: زیستگاه هاثابت نمی باشندبلکه دچارتغییرمی شوندزیراشرایط محیطی درزیستگاه همیشه یکنواخت نمی باشد
عوامل تغییرات زیستگاه دوچیزمی باشد1-تغییرات فصول وتغییرات شبانه روزی جزرومددریاوسواحل
نکته بیستم:تغییرات فصول باعث تغییرشرایط زیستگاه ودرنتیجه تغییرفراوانی گونه های مختلف می شود
توالی:مجموعه تغییرات تدریجی دریک اکوسیستم که باعث ایجاداکوسیستم جدیدی می شود.
مراحل توالی:جایگزینی-توالی واوج یاکلیماکس
جایگزینی:عمل استقرارجانداران برای اولین باردرمحیط جدید
اوج:مرحله ی پایانی یاتوالی که درآن اکوسیستم به حداکثرتکامل خودرسیده است
نکته بیست ویکم:گیاهانی که درهرمرحله ازتوالی حضوردارندمحیط رابرای رشدگونه های خاصی مساعدمی کنندمثلابرای رویش گیاهان علفی درمنطقه صخره هی ابتدابایدگل سنگهاخاک موردنظررافراهم کنندتغییردرگیاهان هراکوسیستم موجب تغییردرجانوران آن اکوسیستم نیزمی شود
نکته بیست ودوم:هرقدرتوالی به پیش می روداکوسیستم نیزپیچیده ترمی شودودرمرحله ی اوج اکوسیستم به حداکثرپیچیدگی خودمی رسدوتغییرچندانی درآن صورت نمی گیردودراین حالت درص مرگ برابردرصدتولدمی شود(اکوسیستم به تعادل می رسد
نکته بیست وسوم:گاهی ممکن است جانوران خاصی ازپیشرفت توالی جلوگیری کنندمثلاجانوران علف خواری مانندخرگوش وگوسفندازجایگزینی بوته هاجلوگیری می کننداکوسیستم رادرمرحله علف زارنگه می دارند
نکته بیست وچهارم:گاهی درمرحله اوج تغییرات ناگهانی مانندآتش سوزی یادخالت انسان وقطع درختان می توانداکوسیستم را تغییردهد
بررسی پراکندگی جانداران درمحیط:برای تعیین پراکندگی هرگونه بایدتعدادجاندارانی ازآن گونه که درمحیط وجودداردرامشخص کنیم برای این کاردوروش زیروجوددارد1-تخمین زدن 2-نمونه برداری
تخمین زدن:آسان ترین راه برای بررسی پراکندگی جانداران که چندان دقیق نمی باشدوازاصطلاحات زیراستفاده می شود.
گونه ی قالب:گونه ای که بیش ترین اثررابراکوسیستم داردمانندانسان
گونه ی فراوان:گونه ای که درهمه جاوجودداردمثل گیاهان هرزعلفی
گونه ی کمیاب:گونه ای که به ندرت یافت می شودمانندآهوی زردایرانی
نمونه برداری:روشی که درآن تعدادجانداران دربخشی ازمحیط شمرده می شودوسپس آن رابه کل تعمیم میدهند
روش چارچوب:رایج ترین روش نمونه برداری که درآن ازقابی مربعی شکل استفاده می شودکه آن رادرسطح زمین قرارداده وتعدادجانداران موردنظرکه درون آن قرارمی گیرندرامی شمارند
جمعیت:مجموعه افرادی ازیک گونه که درزمان مشخص درمکان مشخصی زندگی می کنندمانندجمعیت مردم تربت حیدریه درسال1393
گونه:مجموعه افرادی که شبیه یکدیگربوده ومی توانندباهم تولیمثل کنند

عوامل تغییردهنده جمعیت:1-عوامل افزاینده زادوولد-مهاجرت به داخل 2-عوامل کاهنده مرگ ومیرمهاجرت به خارج

رشدجمعیت انسان:جمعیت انسان هادرسال 1650میلادی که اولین سرشماری رسمی انجام شد545000000 بوداماجمعیت امروزه به بیش از7میلیاردنفررسیده است

نکته بیست وپنجم:باتوجه به منحنی صفحه 77می توان دریافت که رشدجمعیت درگذشته کندبوده ودرقرن های19و20 یکباره سرعت گرفته است علت آن رشداقتصادی کشورها-بهترشدن وضع بهداشت وزیادشدن منابع غذایی می باشد
نکته بیست وششم:براثرپیشرفتهای پزشکی بیماری های واگیرکه روزی عامل اصلی مرگ ومیرانسانهابودتحت کنترل درآمده همچنین نسبت مرگ ومیرمادران باردارکاهش یافته تاهمه ی این عوامل باعث افزایش جمعیت شود
تراکم جمعیت:تعدادافرادی ازیک گونه که درزمان خاصی ودرواحدمشخصی ازسطح یاحجم زندگی می کنندوفرمول آن بصورت زیراست
تراکم جمعیت مساوی است باتعدادجمعیت تقسیم برسطحی که اشغال می کند

+ نوشته شده توسط محمد جباری در دوشنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۳ و ساعت 21:42 |
دانش آموزان گرامی در شهرستان گناباد می توانند کتاب مورد نظر را از کتابفروشی هدایت

( آقای محمودی) تهیه نمایند

 

+ نوشته شده توسط محمد جباری در یکشنبه هفتم اردیبهشت ۱۳۹۳ و ساعت 8:58 |
دانش آموزان گرامی جهت موفقیت در امتحان به چند نکته ساده زیر توجه داشته باشند:

1- در این 3 هفته باقی مانده لااقل یکبار کتاب زیست شناسی خود را مرور نمایند

2- به اشکال و تصاویر کتاب دقت بیشتری نمایید

3- نمونه سوالات چند سال اخیر را حتما با پاسخ آنها مطالعه نمایید

4- سوالات در امتحان بیشتر به صورت کوتاه پاسخ می باشد با این سوالات بیشتر آشنا شوید

5- ایرادات و اشکالات احتمالی  را از دوستان و دبیران خود بپرسید

6- فعالیت های کتاب را مرور نمایید...........

+ نوشته شده توسط محمد جباری در جمعه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۳ و ساعت 23:21 |
برای دریافت سوالات روی ادامه مطلب کلیک نمایید. سوالات امتحان بعدی در 20 فروردین 93 روی وبلاگ قرار داده خواهد شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمد جباری در شنبه بیست و چهارم اسفند ۱۳۹۲ و ساعت 23:25 |